إعجاز التخبيص العلمي في القرأن الحلقة الأولى
الخالق العظيم سبحانه وتعالى عز وجل يريد لكم الخير والبعض يرفض ذلك
سلام
الكاتب : مؤمن مصلح مجاهد (شغل عقلك)
القاريء الباحث عن الحق
إعجاز التخبيص العلمي في القرأن
القضية مفتوحة للحوار
( يُدَبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ )سورة السجدة - سورة 32 - آية5
( تعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ )سورة المعارج - سورة 70 - آية4
علم الفلك كان موجودا قبل القرأن بمئات السنين في الحضارة اليونانية وغيرها
فلننظر ماذا أضاف قرأن محمد لعلم الفلك وللعلم بشكل عام
بالمقارنة بين الأيتين نحصل على وحدة قياسية عجيبة كل ألف سنة من الذي يحسبه البشر يعادل خمسين ألف مجهولة
اللعبة هنا أنه لا يمكن القول أنه يوجد خطأ علمي لأن الكلمات المكتوبة مثل طلاسم وفزوات ، وأيضا اللعبة أنه قد يأتي من يقول أنه في القرأن يوجد إشارة لنسبية الزمن ولكنني أجد أن التعبير علميا عن هذه الإشارة جاء ركيك و طلسمي
لاحظوا الحزورة الطلسمية
مقدار خمسين ألف سنة ماذا؟؟؟
ولو أفترضنا أننا عرفنا المقصد الطلسمي فماهذه الوحدة القياسية العجيبة؟؟؟
أي سنة ضوئية هذه وأي مجرات ؟؟؟
يوجد في الكون على الأقل مائة مليار مجرة
إن هذه الأيتين قد تدلان
مثلا على أن إله الإسلام مكانه قريب جدا من الأرض وليس خارج الكون أي أنه داخل الكون
أو أن الملائكة يعرجون بعد ألف سنة لمنطقة قريبة للأرض في الكون يدخلونها وينتقلون لعالم أخر
أو أن الملائكة في عالم أخر موازي لعالمنا يشاهدونا من ذلك العالم الموازي ويعرجون في ذلك العالم الموازي لإله الإسلام
وهذه كلها فرضيات حزورية مجرد فرضيات
ماهو الداعي أو الفائدة لذكر هذه الطلاسم؟؟؟
ماهي الإضافة العلمية هنا لقاريء القرأن ؟؟؟
وكأن الأمر سخرية من بني أدم
إله الإسلام أقرب لحبل الوريد حيث يوجد لكل إنسان كاتبين رقيب وعتيد ،ويبدوا حسب التخبيص أن هؤلاء الكتبة يرسلون المعلومات المهمة مثل الدعاء أو الإستغفار للملائكة المشرفين ،أو ربما لإله الإسلام نفسه مثل التلفون الخلوي ثم قد ينظر في الأمر ويرسل الجواب فهل يوجد شبكات تغطية في الكون ، أي أن مستوى التطور الإتصالي عند إله الإسلام قد لا يزيد كثيرا عن مستوى تطور الإنسان الإتصالي في القرن 21
إذا كان يوجد شبكة إتصالات في الكون فماهو الداعي لعروج الملائكة هل أحضروا معهم المعادن من هناك وأنزلوها للأرض ؟؟؟
وأصل كلمة يعرج من عرج ومنها كلمة الأعرج والتشبيه حسب رأيي ركيك
هل هاتين الأيتين حشو كلام أم بابا للجدال أم بابا للضلالة ؟؟؟
لا حظوا عدد الأسئلة الفزورية من أيتين طلسميتين
في إنتظار مشاركات من يرغب وشكرا مقدما
الخالق العظيم سبحانه وتعالى عز وجل يريد لكم الخير والبعض يرفض ذلك
سلام
الكاتب : مؤمن مصلح مجاهد (شغل عقلك)
القاريء الباحث عن الحق
إعجاز التخبيص العلمي في القرأن
القضية مفتوحة للحوار
( يُدَبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ )سورة السجدة - سورة 32 - آية5
( تعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ )سورة المعارج - سورة 70 - آية4
علم الفلك كان موجودا قبل القرأن بمئات السنين في الحضارة اليونانية وغيرها
فلننظر ماذا أضاف قرأن محمد لعلم الفلك وللعلم بشكل عام
بالمقارنة بين الأيتين نحصل على وحدة قياسية عجيبة كل ألف سنة من الذي يحسبه البشر يعادل خمسين ألف مجهولة
اللعبة هنا أنه لا يمكن القول أنه يوجد خطأ علمي لأن الكلمات المكتوبة مثل طلاسم وفزوات ، وأيضا اللعبة أنه قد يأتي من يقول أنه في القرأن يوجد إشارة لنسبية الزمن ولكنني أجد أن التعبير علميا عن هذه الإشارة جاء ركيك و طلسمي
لاحظوا الحزورة الطلسمية
مقدار خمسين ألف سنة ماذا؟؟؟
ولو أفترضنا أننا عرفنا المقصد الطلسمي فماهذه الوحدة القياسية العجيبة؟؟؟
أي سنة ضوئية هذه وأي مجرات ؟؟؟
يوجد في الكون على الأقل مائة مليار مجرة
إن هذه الأيتين قد تدلان
مثلا على أن إله الإسلام مكانه قريب جدا من الأرض وليس خارج الكون أي أنه داخل الكون
أو أن الملائكة يعرجون بعد ألف سنة لمنطقة قريبة للأرض في الكون يدخلونها وينتقلون لعالم أخر
أو أن الملائكة في عالم أخر موازي لعالمنا يشاهدونا من ذلك العالم الموازي ويعرجون في ذلك العالم الموازي لإله الإسلام
وهذه كلها فرضيات حزورية مجرد فرضيات
ماهو الداعي أو الفائدة لذكر هذه الطلاسم؟؟؟
ماهي الإضافة العلمية هنا لقاريء القرأن ؟؟؟
وكأن الأمر سخرية من بني أدم
إله الإسلام أقرب لحبل الوريد حيث يوجد لكل إنسان كاتبين رقيب وعتيد ،ويبدوا حسب التخبيص أن هؤلاء الكتبة يرسلون المعلومات المهمة مثل الدعاء أو الإستغفار للملائكة المشرفين ،أو ربما لإله الإسلام نفسه مثل التلفون الخلوي ثم قد ينظر في الأمر ويرسل الجواب فهل يوجد شبكات تغطية في الكون ، أي أن مستوى التطور الإتصالي عند إله الإسلام قد لا يزيد كثيرا عن مستوى تطور الإنسان الإتصالي في القرن 21
إذا كان يوجد شبكة إتصالات في الكون فماهو الداعي لعروج الملائكة هل أحضروا معهم المعادن من هناك وأنزلوها للأرض ؟؟؟
وأصل كلمة يعرج من عرج ومنها كلمة الأعرج والتشبيه حسب رأيي ركيك
هل هاتين الأيتين حشو كلام أم بابا للجدال أم بابا للضلالة ؟؟؟
لا حظوا عدد الأسئلة الفزورية من أيتين طلسميتين
في إنتظار مشاركات من يرغب وشكرا مقدما
الخالق العظيم سبحانه وتعالى عز وجل يريد لكم الخير والبعض يرفض ذلك
آخر تعديل بواسطة مؤمن مصلح في مايو 20th, 2010, 12:15 pm، تم التعديل مرة واحدة.
مؤمن مصلح
انا فهمت ما فهمت انت من الايه ولكن فى الايه توجد كلمه كان لم تعطيى لهذه الكلمه اى اهميه
انا فهمت ما فهمت انت من الايه ولكن فى الايه توجد كلمه كان لم تعطيى لهذه الكلمه اى اهميه
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
[size=200][انت قلت باحث عن حق وهذا التفكير انا اؤيده ولان اقف ضده مهما يقول هذا التفكير
ولكن الشئ الوحيد الذى اريده منك ان تتدبر هذا الكتاب كا باحث فيه وليس لخروج منه بعيب فيه
واعتقد لو تعصر مخك اكثر ارى انك سوف تصل الى حلول ترضى بها نفسك
ولكن تقول باحث عن الحق وتريد ان تضع عيب فى القران ثم تعترف ان بتحليل لى منطقى مثل ماحصل فى ملك اليمين وتقول اذا انت ليس باحث عن حق بل باحث عن عيب فى القران
تعرف لو لم تكن كلمه كان موجوده فى هذه الايات اعتقد اوافق على مفهومك انها طلاسم او اصبح فى حيره دائما هل تستطيع ان تعيد التفكر وتضع كلمه كان فى عين الاعتبار وحاول ان ترعى كل كلمه من الايه وكذلك حاول ان تعرف الفرق بين نحن اقرب اليه والمعراج اليه ان صح التعبير
واحب ان اسمع تفكيرك الجديد لهذه الايه لئنى بصراحه ارى انك مفكر
ولو عجزت لوجود تفكير جديد انا سوف اساعدك
لنا لقاء [/size][/
ولكن الشئ الوحيد الذى اريده منك ان تتدبر هذا الكتاب كا باحث فيه وليس لخروج منه بعيب فيه
واعتقد لو تعصر مخك اكثر ارى انك سوف تصل الى حلول ترضى بها نفسك
ولكن تقول باحث عن الحق وتريد ان تضع عيب فى القران ثم تعترف ان بتحليل لى منطقى مثل ماحصل فى ملك اليمين وتقول اذا انت ليس باحث عن حق بل باحث عن عيب فى القران
تعرف لو لم تكن كلمه كان موجوده فى هذه الايات اعتقد اوافق على مفهومك انها طلاسم او اصبح فى حيره دائما هل تستطيع ان تعيد التفكر وتضع كلمه كان فى عين الاعتبار وحاول ان ترعى كل كلمه من الايه وكذلك حاول ان تعرف الفرق بين نحن اقرب اليه والمعراج اليه ان صح التعبير
واحب ان اسمع تفكيرك الجديد لهذه الايه لئنى بصراحه ارى انك مفكر
ولو عجزت لوجود تفكير جديد انا سوف اساعدك
لنا لقاء [/size][/
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
من حقي بعد أن شخصنت أنت لي أن أطلب منك هذا الطلب
أشرح لي من فضلك الأيتين شرحا علميا على ضوء العلم الحديث وأجب من فضلك عن التساؤلات المطروحة في المقال القصير خطوة خطوة خطوة وعلى مهل لعلي أتراجع عن هذا المقال تحديدا
ملاحظة كلمة الميل هي أنسب من كلمة المعراج ( الأعرج ) من ناحية الإعجاز القرأني اللغوي الخطير
أشرح لي من فضلك الأيتين شرحا علميا على ضوء العلم الحديث وأجب من فضلك عن التساؤلات المطروحة في المقال القصير خطوة خطوة خطوة وعلى مهل لعلي أتراجع عن هذا المقال تحديدا
ملاحظة كلمة الميل هي أنسب من كلمة المعراج ( الأعرج ) من ناحية الإعجاز القرأني اللغوي الخطير
هذه الايات فى حد ذاتها تتكلم عن الله العظيم والحسابات الموجوده فى الايات تؤكد ذلك وفى نفس الوقت توجد ايات تعطيك معنى لهذه الايات وانا اعتبر هذه الايات راحه لذهن فى التفكير فيها
ولكن قبل الشرح يجب من التمهيد
يوجد فليسوف المانى عنده كتاب اسمه العقل الخالص اقرا عسى يعطيك اشاره مفيده لهذا الموضوع
لنا لقاء
ولكن قبل الشرح يجب من التمهيد
يوجد فليسوف المانى عنده كتاب اسمه العقل الخالص اقرا عسى يعطيك اشاره مفيده لهذا الموضوع
لنا لقاء
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
هل هذا حواب ؟؟؟
بعد شخصنة تكتب لي عن راحة لذهن والبطيخ المبسمر هل أنا في في خطبة الجمعة وتريدني أن أفتح لك فمي كما يفعل بعض البسطاء في خطبة الجمعة
وكما أنت تشعر بالراحة في القرأن فالبودي يشعر بالراحة بكتابه الفيدا والبهائي يشعر في الراحة في كتابه الأقدس، أعرف بخاريا يرتاح في صلاته البخارية
منتدى بنور يحتضن القرأن إذا كانت راحتك في الشرك فهناك من فضلك الراحة المؤقتة
إما أن تكتب لي جوابا علميا منطقيا مقنعا بخصوص الأيتين ، أو تتراجع ، أو أنا أسف ليس عندي وقت لأصحاب الأهواء
يارجل إفتح موضوعا تساؤليا وليس نقديا بخصوص هاتين الأيتين العرجتين في منتدى بنور لاتهاجم كما أنا أفعل ولكني إعمل نفسك كمتسائل وأطلب رأي الزميلة أمينة التي فيها شوية خير ،
و أيضا رأي البغل أيمن ربما نضحك قليلا
بعد شخصنة تكتب لي عن راحة لذهن والبطيخ المبسمر هل أنا في في خطبة الجمعة وتريدني أن أفتح لك فمي كما يفعل بعض البسطاء في خطبة الجمعة
وكما أنت تشعر بالراحة في القرأن فالبودي يشعر بالراحة بكتابه الفيدا والبهائي يشعر في الراحة في كتابه الأقدس، أعرف بخاريا يرتاح في صلاته البخارية
منتدى بنور يحتضن القرأن إذا كانت راحتك في الشرك فهناك من فضلك الراحة المؤقتة
إما أن تكتب لي جوابا علميا منطقيا مقنعا بخصوص الأيتين ، أو تتراجع ، أو أنا أسف ليس عندي وقت لأصحاب الأهواء
يارجل إفتح موضوعا تساؤليا وليس نقديا بخصوص هاتين الأيتين العرجتين في منتدى بنور لاتهاجم كما أنا أفعل ولكني إعمل نفسك كمتسائل وأطلب رأي الزميلة أمينة التي فيها شوية خير ،
و أيضا رأي البغل أيمن ربما نضحك قليلا
انا هنا مش مصدق عينى بصحيح المفكر صاحب مقوله شغل عقلك الذى اقول عليه رجل ذكى يقف حائر امام راجل امى لا انا مش مصدق وكمان بتقول طلاسم وتخيالات
اساعدك شويه ياحبيب اقلبى شيل من فكرك الفلك والسنه الضوئيه والكلام ده بص شوف كويس الايه في كلمات دول الملائكه والمعراج والله وخمسين الف سنه بس حاجه بسيطه اقوى اقوى اقوى ولا طلاسم ولا بطيخ شغل عقلك ياعم لو مايشتغل عقلك هنا اقولك على حاجه كويسه بيعه فى سوق الخردة واشترى واحد من الصين بيشتغل كويس
ولو عايز تغير المعراج غير الميل غيرها مايهمكش اى حاجه غيرها حتى بطيخ بااين عليك تحب البطيخ
ياراجل لا تضعنى فى موقف محرج امام اصحابى وانا اقول لهم الراجل ده مفكر بس انتم ماتعرفوش على فكره شغل عقلك عايز اقول على حاجه تانى
وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ
( وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء )انا عايزك تشغل عقلك فى ده ممكن توصل للحل للطلاسم راجل امى لم يتوصل العلم الحديث الى حلها معقول الكلام ده معنى الراجل الامى ترك العلم الحديث فى حيره معنى كده الراجل ده عبقرى
اساعدك شويه ياحبيب اقلبى شيل من فكرك الفلك والسنه الضوئيه والكلام ده بص شوف كويس الايه في كلمات دول الملائكه والمعراج والله وخمسين الف سنه بس حاجه بسيطه اقوى اقوى اقوى ولا طلاسم ولا بطيخ شغل عقلك ياعم لو مايشتغل عقلك هنا اقولك على حاجه كويسه بيعه فى سوق الخردة واشترى واحد من الصين بيشتغل كويس
ولو عايز تغير المعراج غير الميل غيرها مايهمكش اى حاجه غيرها حتى بطيخ بااين عليك تحب البطيخ
ياراجل لا تضعنى فى موقف محرج امام اصحابى وانا اقول لهم الراجل ده مفكر بس انتم ماتعرفوش على فكره شغل عقلك عايز اقول على حاجه تانى
وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ
( وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء )انا عايزك تشغل عقلك فى ده ممكن توصل للحل للطلاسم راجل امى لم يتوصل العلم الحديث الى حلها معقول الكلام ده معنى الراجل الامى ترك العلم الحديث فى حيره معنى كده الراجل ده عبقرى
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
راجل أمي مين ؟؟؟ تقصد محمد ؟؟؟ ومن أين عرفت أنه أمي من البخاري أم مثل البخاري من ألهة أهل المذاهب الأربعة ولا ألهة الشيعة ؟؟؟ القرأن بخصوص أمية محمد شوربة أو مخلوطة أو خبيصة مرة نعم ومرة لا ، يعني حزر فزر
بالنسبة للقرأن فالأمر عندي تقريبا منتهي ، فالقرأن فيه شرك وهو شرك بالخالق العظيم الحقيقي خالق الكون
أكرر
يارجل إفتح موضوعا تساؤليا وليس نقديا بخصوص هاتين الأيتين العرجتين في منتدى بنور لاتهاجم كما أنا أفعل ولكني إعمل نفسك كمتسائل وأطلب رأي الزميلة أمينة التي فيها شوية خير ،و أيضا رأي البغل أيمن ربما نضحك قليلا
سلام
المفكر الحر لم يعد يفكر
لعلك أصبحت حاليا بالمعقد و الي لا بتشغل عقلك ولاكنك اليوم تشتغل بعقول الاخرين ولا يمكنك حتا انك تقول عن نفسك لا موءمن مصلح ولا مجاهد ولا مطلع حتا لانك لا تطلع إلا ما عند الاخرين .
أصبح بس في راسك شيء واحد وهو الصد عن القرءان وما فيه أكثر من الاخرين ممن هم علمانيين او عقلانيين للاسف الشديد .
وفي موضوعك هاذا اجب عن كان وموقعا عندها ستعلم حكمتها وانها بتتكلم عن الماضي في المستقبل الاخير والمعراج للملائكه غبر من هم مخصصين لعمل ما يتمثلو الخالق في أمره وحكمه لتسييره .
مشكلتك انك لم تعلم علم اليقين مما في القرءان واصبحت لا تعلم شيء
لعلك أصبحت حاليا بالمعقد و الي لا بتشغل عقلك ولاكنك اليوم تشتغل بعقول الاخرين ولا يمكنك حتا انك تقول عن نفسك لا موءمن مصلح ولا مجاهد ولا مطلع حتا لانك لا تطلع إلا ما عند الاخرين .
أصبح بس في راسك شيء واحد وهو الصد عن القرءان وما فيه أكثر من الاخرين ممن هم علمانيين او عقلانيين للاسف الشديد .
وفي موضوعك هاذا اجب عن كان وموقعا عندها ستعلم حكمتها وانها بتتكلم عن الماضي في المستقبل الاخير والمعراج للملائكه غبر من هم مخصصين لعمل ما يتمثلو الخالق في أمره وحكمه لتسييره .
مشكلتك انك لم تعلم علم اليقين مما في القرءان واصبحت لا تعلم شيء
فى بنت جارتى فى سنه تانى زومنبى معاقه ذهنينا شوى مش كتير شافت الايات اللى انت قلت عليهم ولما قراتهم اقالت ياه ياعم منتصر اتمنيت ربى خلقنى ملائكه اقلتها ليه يابنت اقولى اقالت لا مش عايزه الا لم تدينى حبه شوكلاته قلت لها بكره اجيبلك شكولاته قالت خلاص بكره اقولك
على فكره قلت لها عم مؤمن مافهمش الايات ده اقالت مسكين سائلتنى قالت هو عنده نفوخ اقالت باين عليه ضارب نفوخه وضحكت كتير اقوى اقوى خلاص قلت لها عيب يابت اقالت ماشى ياعم
انا وانت عندنا حل من الاثنين يانفكر وانقول ليه البت قالت اتمنيت ربى خلقنى ملائكه او نستنا لبكره وانت شغل عقلك ولو عرفت اقولى بجا
انسيت اقولك على حاجه قلت لها انا عايزك اتقولى بالمنطق والعلم الحديث قالت اه والله
على فكره قلت لها عم مؤمن مافهمش الايات ده اقالت مسكين سائلتنى قالت هو عنده نفوخ اقالت باين عليه ضارب نفوخه وضحكت كتير اقوى اقوى خلاص قلت لها عيب يابت اقالت ماشى ياعم
انا وانت عندنا حل من الاثنين يانفكر وانقول ليه البت قالت اتمنيت ربى خلقنى ملائكه او نستنا لبكره وانت شغل عقلك ولو عرفت اقولى بجا
انسيت اقولك على حاجه قلت لها انا عايزك اتقولى بالمنطق والعلم الحديث قالت اه والله
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
المنتصر أنت أصبحت في حالة الأيتين الأعرجتين علاك لا تضر ولا تنفع أنت تصلح أن تكون في حالة الأيتين الأعرجتين واحدا من ألهة البنوريين
على فكرة هذه الطفلة أذكى منك في حالة الأيتين الأعرجتين
شغل عقلك حتى تعرف لماذا هي أذكى منك في حالة الأيتين الأعرجتين وإذا عجزت تعرف لماذا هي أذكى منك في هذه الحالة إسأل أيمن البغل أو الفوءاد قاه قاه قاه
قول لهذه البنت تحكيلك عن الملاك مهرائيل قاه قاه قاه
هنيئا لك بمحمد الأمي
ليس عندي وقت للعلاكين
على فكرة هذه الطفلة أذكى منك في حالة الأيتين الأعرجتين
شغل عقلك حتى تعرف لماذا هي أذكى منك في حالة الأيتين الأعرجتين وإذا عجزت تعرف لماذا هي أذكى منك في هذه الحالة إسأل أيمن البغل أو الفوءاد قاه قاه قاه
قول لهذه البنت تحكيلك عن الملاك مهرائيل قاه قاه قاه
هنيئا لك بمحمد الأمي
ليس عندي وقت للعلاكين
اليوم البنت قالت عم مؤمن كذاب كبير اقوى قلت لها ليه يابت عيب الكلام ده عم مؤمن راجل كبير وطيب وابن ناس وصاحبى
قالت هو بيتكلم على العلم الحديث والمنطق اقالت اقطع ذراعى لو يقدر يثبت بالعلم الحديث
والمنطق عن الشبح اللى بيتكلم عليه والاشارات اللى قال بتجينى دائما والله العظيم كذاب ياعم منتصر الراجل ده
وقالت كمان هو لسه فى سنه رابعه ياخيبته ضحكت كتير اقوى عليك النهارده
سئلتها بتضحكى ليه يابت اقالت باين عليه مسكين ومايفهمش بسرعه راجل كبير ولسه سنه رابعه
هو عنده ايه بزبط ياعم منتصر قلت لها ليه السؤال ده اصلا اللى بيدخل مدرسه الزومنبى معاق ذهنينا ياحرام
قالت هو بيتكلم على العلم الحديث والمنطق اقالت اقطع ذراعى لو يقدر يثبت بالعلم الحديث
والمنطق عن الشبح اللى بيتكلم عليه والاشارات اللى قال بتجينى دائما والله العظيم كذاب ياعم منتصر الراجل ده
وقالت كمان هو لسه فى سنه رابعه ياخيبته ضحكت كتير اقوى عليك النهارده
سئلتها بتضحكى ليه يابت اقالت باين عليه مسكين ومايفهمش بسرعه راجل كبير ولسه سنه رابعه
هو عنده ايه بزبط ياعم منتصر قلت لها ليه السؤال ده اصلا اللى بيدخل مدرسه الزومنبى معاق ذهنينا ياحرام
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
الاجابه موجوده هنا فى هذا المقال حل طلاسم الايه معراج الملائكه
انا والله العظيم كنت عايز اتعبك بجد لكن لما شفت ردودك عرفت انك انت تعانى من مشكله
عايز تصدق ماشى مش عايز ماشى انت مريض مرض نفسى المرض ده اسمه الهوس الدينى وهو يتخيل الرجل انه رجل دينى ويتخيل اشباح واشارات الحاجات ده مايشفوهنش الا مريض نفسى وهى من الخيال
لو مش مصدق روح للدكتور نفسى واسئل عن المرض ده والمرض ده خطير حتموت نفسك بالدم يعنى حتذبح نفسك بالسكين او منشار ليه لئنى انت عايز اتباع معاك ولما حتشوف مفيش حد راضى يسمعك وانت شوفت بنفسك مافيش حد يرد عليك الا انا بس وانا عايز اسيبك فى اخر المطاف
وانا تأكدت انك مريض انا عملت لك تيست لكن مش حتصدق انا لما تكلمت معاك على ملك اليمين وافقت مبدائا وقلت تحليلك منطقى وبعد ذلك دخلت بك فى مرحله شك فى كلمه كان فى ايه معراج الملائكه وانت بنفسك طلبت التوضيح وقلت كلمنى بالعلم والمنطق معنى هذا انت معندكش اى ثقه فى نفسك وكلامك ودخلت بك فى عالم الخيال بموضوع السياره والسرقه واستجبت على طول وقلت باين عليك من عائله مثقفه وثريه وتستطيع ان تراجع وانا رجل فقير ومن عائله فقيره ومش حتصدق لو تشوف ولو عايز تتأكد انا معنديش مانع
انت ممكن تكفر زى ما انت عايز لكن لما عايز تتكلم على اى دين يجيب عليك احترام مشاعر الناس ومقدساتهم حتى ولو يعبد فى بقر او صنم ولم عايز تعرف شئ من اى دين تعال عن طريق انسان تسئل اسئله لو اقتنعت ماشى لو مش مقتنع سيبهم وقول لهم لكم دين ولى دين
لكن تهاجم ناس فى عقر دارهم ان القران من تخيالات محمد هذا الشئ غير منطقى وانت تتكلم على المنطق والعلم وحل الطلاسم هى ان الملائكه سريعه جدا كانت تقطع هذه المسافه فى يوم واحد
يعنى لم تمشى انت الرحله تستغرق خمسين الف سنه
وانا والله العظيم لا يهم تؤمن او لا
انا والله العظيم كنت عايز اتعبك بجد لكن لما شفت ردودك عرفت انك انت تعانى من مشكله
عايز تصدق ماشى مش عايز ماشى انت مريض مرض نفسى المرض ده اسمه الهوس الدينى وهو يتخيل الرجل انه رجل دينى ويتخيل اشباح واشارات الحاجات ده مايشفوهنش الا مريض نفسى وهى من الخيال
لو مش مصدق روح للدكتور نفسى واسئل عن المرض ده والمرض ده خطير حتموت نفسك بالدم يعنى حتذبح نفسك بالسكين او منشار ليه لئنى انت عايز اتباع معاك ولما حتشوف مفيش حد راضى يسمعك وانت شوفت بنفسك مافيش حد يرد عليك الا انا بس وانا عايز اسيبك فى اخر المطاف
وانا تأكدت انك مريض انا عملت لك تيست لكن مش حتصدق انا لما تكلمت معاك على ملك اليمين وافقت مبدائا وقلت تحليلك منطقى وبعد ذلك دخلت بك فى مرحله شك فى كلمه كان فى ايه معراج الملائكه وانت بنفسك طلبت التوضيح وقلت كلمنى بالعلم والمنطق معنى هذا انت معندكش اى ثقه فى نفسك وكلامك ودخلت بك فى عالم الخيال بموضوع السياره والسرقه واستجبت على طول وقلت باين عليك من عائله مثقفه وثريه وتستطيع ان تراجع وانا رجل فقير ومن عائله فقيره ومش حتصدق لو تشوف ولو عايز تتأكد انا معنديش مانع
انت ممكن تكفر زى ما انت عايز لكن لما عايز تتكلم على اى دين يجيب عليك احترام مشاعر الناس ومقدساتهم حتى ولو يعبد فى بقر او صنم ولم عايز تعرف شئ من اى دين تعال عن طريق انسان تسئل اسئله لو اقتنعت ماشى لو مش مقتنع سيبهم وقول لهم لكم دين ولى دين
لكن تهاجم ناس فى عقر دارهم ان القران من تخيالات محمد هذا الشئ غير منطقى وانت تتكلم على المنطق والعلم وحل الطلاسم هى ان الملائكه سريعه جدا كانت تقطع هذه المسافه فى يوم واحد
يعنى لم تمشى انت الرحله تستغرق خمسين الف سنه
وانا والله العظيم لا يهم تؤمن او لا
mvnn mvj ugcc kmi i bcbb nnnk jdhfytgf ,bbcft liaim
-
- معلومات
-
الموجودون الآن
الاعضاء المتصفحين: لا مشتركين و 1 زائر